szwedzkiereminiscencje

Znowu opowiadania – Munro

In Ksiazki on 17 stycznia 2015 at 14:09

Alice Munro / På fri fot / Runaway

alice-m-runaway

O Alice trudno napisac cos nowego. Na pewno jest niezawodna – i wiadomo czego sie po niej spodziewac. Tym razem przyszly mi na mysl nastepujace refleksje:

  1. Opowiesci biblijne. Troche to takie czytanie jak sluchanie przypowiesci podczas wyrywkowej wizyty w kosciele. Ksiadz (w tym wypadku Munro) mówi: owego dnia udal sie ten i ta tak a siam, ida i widza, a potem robia to i to. Czysta relacja obserwatora, która sluchacz (tu: czytelnik) moze sobie zapamietac i samodzielnie zinterpretowac. Czy sa w tej opowiesci symbole? Czy zawiera glebszy sens, w tym sens moralny? Na to pytanie kazdy sobie odpowiada we wlasnym zakresie. Albo i nie, poniewaz nie na wszystkie pytania mozna czy tez trzeba udzielic odpowiedzi.
  2. Prawo do bycia soba i do tego, zeby cie inni taka wlasnie akceptowali i widzieli. Alice wstrzelila sie w wyrazny trend, który staje sie reakcja na wysrubowane wzorce. U niej na porzadku dziennym jest wskakiwanie (czasami par excellance)do pociagu zycia – zamiast szczególowego planowania i optymizowania. Ostatnio czytalam nawet, ze Szwedzi odchodza od amerykanskiej manii chwalenia pociech, gdyz dzieci czuja sie wtedy zbowiazane do wyczynów, a chca przeciez byc kochane dla nich samych. Gdzies pierzcha mit zaslugiwania: na milosc, na szczescie i na sukces. Munro uczy pokory, a jej bohaterowie sa niczym mieszkancy wyspiarskich cywilizacji – uwiezieni w samych sobie, wyzej wlasnego nosa, a moze przeznaczenia, nie podskocza.
  3. Uwypuklenie braku galmour. Z biegem czasu coraz bardziej dostrzegam wiecej szczelin w fasadach budowanych przez bliznich. Majatki pojawiaja sie i przepadaja, uroda przemija, kariery rozpalaja sie fajerwerkiem i gasna. Dzieci znajomych, o których dane mi bylo wysluchiwac balbochwalczych litanii, staja sie przecietnymi doroslymi – badz wiecznie niedorosnietymi latoroslami na garnuszku rodziców. Córka znajomej przeszla operacje zmniejszania zoladka, bo w bardzo mlodym wieku byla juz monstrualnie otyla. Jej brat wczesnie zostal ojcem i zamieszkal nad garazem u rodziców, a jego o wiele starsza partnerka interesowala sie wylacznie konmi. Córka pretensjonalnego szefa sredniej rangi w urzedzie podatkowym zaczynala od praktyki w zabawkowym, a zakonczyla etatem stalym w kasie supermarketu. Moja brytjska kuzynka, wnuczka andersowca, zmarla na raka na wyspie Guernsey z dala nie tylko od Kresów, ale i miejsca urodzenia, Londynu. Znajoma dziewczyna edukowana na gwiazde filharmonii wychodzi za maz za hiszpanskiego zolnierza i osiada na Majorce. To sa historie z zycia wziete, a brzmia niczym opowiedziane przez noblistke Munro.
  4. Slow life. Po slow food moze nadeszla na slow life? Podobne zreszta do tego, jakie uplynelo profesorowi Stonerowi. Bohaterowie Alice nigdzie nie biegna – moze to troche inne czasy, ale i wtedy byli ludzie walczacy. Munrowcy nie wstepuja do partii i nie walcza o niczyje prawa. Sa aktorami w monodramie swojego zycia – nie jego rezyserami. W jakis sposób przypada to gustu cywilizacji Zachodu.

cukrowiny-ela

Dobre sa te munrowniki czyli munrowskie opowiesci. Zwlaszcza o dziewczynie w zielonej sukience. Czytac mrocznym popoludniem przy dyskretnych dzwiekach muzyki, z czyms do pogryzania – moze byc jak na zalaczonych obrazkach.

makowiec-ela

Reklamy
  1. Ach Sygrydo, na widok twojego makowca aż mnie skręciło z pożądania…
    Tej Munro nie czytałam. ale to co piszesz pokrywa się, jak najbardziej, z moim stosunkiem i oczekiwaniami ‚wobec świata’. Miło wiedzieć, że to nie tylko nieszkodliwe dziwactwo.

  2. Ewo! Wiem, ze jestes kobieta swiatowa i zajeta – ale jak kiedys bedziesz miala wolna chwile to mysle, ze docenisz mistzrowskie pióro Alice. A makowiec j wypieku elki i rzeczywiscie byl wysmienity- Wiem. z kt przepisu, wiec kiedys moze bedzie i mój 😉

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: