szwedzkiereminiscencje

Dekadencja i skrzyzowanie-Nabokov

In Ksiazki on 11 Wrzesień 2011 at 00:25

 

 

Vladimir Nabokov / Lolita / 2007 / Michal Klobukowski

 

Zdjecia okladki NIE bedzie

 

Nabokova znam z Króla, damy, waleta, którzy walesaja sie gdzies w niskich obszarach mojej pólki. Przeczytalam, zapomnialam. Z Lolita co innego – wiadomo: pojecie i tak dalej. Film w TV, co to go sie nie dalo ogladac. Nadszedl czas na czytanie, choc szlo mi kulawo – i pies z kulawa naga nie zachecilby mnie do ponownej lektury. Niby smieszy, tumani, przestrasza i caly czas wice z hecami leca przesmiechliwe – ale pod perfidnie i kunsztownie haftowana erudycja skrywa sie chytrze oblesna oskoma. Jednym slowem: stylistycznie i konstrukcyjnie skrzyzowanie Lejzorka Rojtszwanca z Pozegnaniem jesieni. Pole do popisu dla tlumaczy – chetnie bym zajrzala do Roberta Stillera, który podobno zaopatrzyl swój w obfite odnosniki. Jeszcze chyba lepiej by bylo przeczytac w oryginale – z tym, ze ja juz dziekuje za herbatke i opuszczam te prywatke.

 

Blyskotliwosc i kokietujaca dekadencja autora to jedno, a pedofilia to drugie. Dla mnie straszna i straszliwie dobrze oddana – taka oddana jak nieletnia Lolita tatuskowi Humbertowi. W dodatku jak czytam komentarze w Internecie, ze przeciez Lo sama sie owlosionemu homoidowi napraszala to mi sie otwiera w kieszeni Mackie Majcher, Mackie Messer i Mack the Knife. Niech bedzie, ze klasyk, jedna z najlepszych ksiazek i w ogóle – lecz jak dla dla mnie to na drzewo, a drzewo wyrwac z korzeniami, napalic napalonym Humbem w kominku. Niech pozostanie po nim swierszcz w kominie, zlom zelazny i gluchy, drwiacy smiech pokolen.

 

Mnie smiech podczas czytania caly czas zamieral w gardle.

 

 

Do Lolity odniosla sie Sara Stridsberg w swojej „Darling River”.

Skomentuj

