szwedzkiereminiscencje

Prokofjew+skrzypce=no-no

In Muzyka, Pamietnik, Szwecja on 1 czerwca 2011 at 23:17

Koncertmistrz(yni) z Malmö zaprasza

Moim ulubionym baletem jest ”Romeo i Julia” Sergieja Prokofjewa. Niedawno odkrylam takze „Kopciuszka”. Tymczasem jego Sonata C-dur na dwoje skrzypiec, op. 56 (1932) jest straszna! Niech kompozytorowi ziemia lekka bedzie, ale na pewno musial ciezko za ten utwór odpokutowac. Bo czy to ma byc przyjemna muzyka? A jedna z wykonaczyn to nie byle kto tylko pani koncetrmistrz Orkistry Symfonicznej z Malmö, wiec na pewno to nie wina wirtuozów.

 

 

 

 

Duzo bardziej udany byl utwór Wieniawskiego. Sadzac z wymowy wykonala go Polka z pochodzenia. Przy okazji takze duza pochwala dla akompaniatorki – niestety, nie uchwycilam jej nazwiska. Grala wspaniale i sama sobie przewracala kartki, czego sie wczorajszemu akompaniatorowi nie udalo. Radzila sobie nawet ze skrzypiacym pedalem.

 

 

Najpieknisjzy byl w sumie widok przez okno. Tak sobie pomyslalam, filmujac muzyke, ze oko kamery okazuje renesansowy obraz, gdzie cos sie rozgrywa na pierwszym planie, a na dalszym jest piekny, zielony krajobraz. Albo krajobraz jak z Breughel’a – bo widac bylo nawet skrzydlo wiatraka (wiatrowni). Albo krajobraz Brytyjczyków realistów, których w zasadzie nie lubie – ale tutaj byliby na miejscu. Bardzo dobrze sie komponuje muzyka z krajobrazem nad rzeka Lagan. Po koncercie moja sasiadka  zwierzyla sie, ze ona caly czas widzi obrazy (oczami duszy swojej) jak slucha muzyki. Nie potrafi pozwolic muzyce swobodnie przeplywac przez siebie tylko musi caly czas cos sobie wyobrazac. Jak widac kazdy odbiera muzyke inaczej – najwazniejsze, zeby byc na nia wrazliwa / wrazliwym.

  1. Rzeczywiście, Sonata C-dur nie zachwyca, wydała mi się dość miaukliwa i dziwna.
    Wieniawski zdecydowanie lepszy.
    Krajobraz jako delikatne tło spisuje się świetnie, nie tylko w muzyce, ale i w filmie. Bez ostentacji typu jarmarczno-krwiste zachody słońca. 🙂
    U mnie jest różnie: czasem spokojny przepływ muzyki, czasem obrazy. Wszystko zależy od utworu i mojego nastroju.

  2. Rzeczywiście, Sonata C-dur nie zachwyca, wydała mi się dość miaukliwa i dziwna.
    Wieniawski zdecydowanie lepszy.
    Krajobraz jako delikatne tło spisuje się świetnie, nie tylko w muzyce, ale i w filmie. Bez ostentacji typu jarmarczno-krwiste zachody słońca. 🙂
    U mnie jest różnie: czasem spokojny przepływ muzyki, czasem obrazy. Wszystko zależy od utworu i mojego nastroju

  3. Rzeczywiście, Sonata C-dur nie zachwyca, wydała mi się dość miaukliwa i dziwna! 😦
    Wieniawski zdecydowanie lepszy.
    Krajobraz jako delikatne tło spisuje się świetnie, nie tylko w muzyce, ale i w filmie. Bez ostentacji typu jarmarczno-krwiste zachody słońca. 🙂
    U mnie jest różnie: czasem spokojny przepływ muzyki, czasem obrazy. Wszystko zależy od utworu i mojego nastroju

  4. Rzeczywiście, Sonata C-dur nie zachwyca, wydała mi się dość miaukliwa i dziwna.
    Wieniawski zdecydowanie lepszy.
    Krajobraz jako delikatne tło spisuje się świetnie, nie tylko w muzyce, ale i w filmie. Bez ostentacji typu jarmarczno-krwiste zachody słońca. 🙂
    U mnie jest różnie: czasem spokojny przepływ muzyki, czasem obrazy.

  5. Rzeczywiście, Sonata C-dur nie zachwyca, wydała mi się dość miaukliwa i dziwna.
    Wieniawski zdecydowanie lepszy.
    Krajobraz jako delikatne tło spisuje się świetnie, nie tylko w muzyce, ale i w filmie. Bez ostentacji typu jarmarczno-krwiste zachody słońca. 🙂
    U mnie jest różnie: czasem spokojny przepływ muzyki, czasem obrazy. Wszystko zależy od utworu i mojego nastroju

  6. lirael – dostalam nareszcie odpowiedz z supportu i jak widzisz znalazly sie wszytskie twoje komentarze! podli krewni SP uznali cie za…spamera. ale jak w banku angielskim – zginie, a nie przepadnie…

Skomentuj

