szwedzkiereminiscencje

Polski James Joyce – Masloska

In Ksiazki, Polskie refleksje on 6 Lipiec 2010 at 00:55

Dorota Maslowska, Wojna polsko-ruska pod flaga bialo-czerwona, 2002

Tak sobie myslalam, ze o Wojnie napisano tomy i dysertacje, wiec co ja biedna, mala myszka będę. Jak zwykle w takich wypadkach otworzylam Internet, a to co przeczytalam w Wikipedii mialo się nijak do tego, co mam do powiedzenia. No to mówie, bo musze.

Otóż Dorota Maslowska to James Joyce polskiej literatury! Strumien swiadomosci glównego bohatera, Silnego, plynie meandrujac przez cala ksiazke. Nie moje srodowisko, nie moje klimaty, nie moje wulgaryzmy. Ale u Silnego brzmia wiarygodnie i wpadamy w polski „Trainspotting” bez happy end’u. Jezyk jest absolutnie kreatywny i nowatorski – mnie zabawy z jezykiem ciesza, zamiast gorszyc. Od poczatku nie biore akcji na serio; jak dla mnie to parodia rzeczywistosci i nasuwaja się kolejno Witkacy, Gombrowicz i Mrozek. Jak wyczytalam ksiazka zgorszyla czesc krytyki, a nawiazuje przeciez do rodzimych tradycji. Silna strona powiesci są inteligentne spostrzezenia autorki, Maslowska / Masloska jest smart i ksiazka jest smart. Ma bardzo duza zalete, mianowicie niezle oddaje polska wspólczesnosc. Wspólczesnosc codzienna, od strony kuchni (i lazienki), często tandetna z pretensjami do autentyku (jak ruski siding w domu Silnego).

Gdy spalem Ruski weszli weszli na mieszkanie, wdarli się, wszystko powywracali kolbami, przestrzelali z obrazów pejzaze z wodospadami, sloneczniki, a szczególnie zniszczyli zegar skórzany. Matke Boska z Lichenia z blekitnego plastiku stracili z lodówki

Te „pejzaze z wodospadami” znam skad inad – od jednej takiej, co to uwierzyla w feng shui i urzadzala mieszkanie zgodnie z wytycznymi, obnizajac przy tym walor estetyczny mieszkania ponizej zera.

Pokazuje ludzi z rozmazanym makijazem i ludzka potrzeba bycia kochanym. Drapieznego lokalnego kapitaliste, który rozdaje karty w swojej okolicy. Niedouczonego komendanta policji z pretensjami literackimi. Panienke z dobrego domu, na widok której chce się wziac nogi za pas. Demaskuje nasza narodowa fobie naczelna: ruskofobie, od której nieszczesliwie nie możemy czy nie chcemy się wyzwolic. Jakby nasza tozsamosc zbudowana była jako antyteza, Polak to taki Nierusek. Nasze poczucie sztucznie budowanego samozadowolenia: jestem lepszy, bo nieruski. Oni są gorsi, bo niepolscy.

Rada Miasta z przykroscia…zaprzecza, jakoby doszlo do zamieszek, a cztery obywatelki kazachstanskie zostaly poturbowane i zniewazone ze względu na pochodzenie (legitymowaly się nieudowodnionymi korzeniami polskimi prawdopodobniej sfalszowanymi, sledztwo w toku).

Dni Bez Ruska to codziennosc, jak i festyny, race, festiwale antyruskie, ulotki, wystzraly barwnych fajerwerków, co ukladaja się w obwieszcebia: „Ruski do Rosji – Polacy do Polski”, „oddajcie fabryki w rece polskich hiperrobociarzy”, „obalic siding produkcji ruskiej”, „Putin zabieraj swe krzywe dzieci”…robie interes na handlu flaga bialo-czerwona…

Ja to przerabiam na codzien – no, może bez turbowania fizycznego – ponieważ jestem szwedzkim Ruskim (a odpowiednikiem ruskiego sidingu jest siding zakupiony w polskich sklepach z materialami budowlanymi).

Maslowska wychwytuje w 2002 kwintesencje esencji wyborów prezydenckich anno domini 2010, gdzie glosy generuje antyruskosc, konserwa oraz religijnosc katolicka:

Moglabym wszystko w twoich zeznaniach ujawnic, twoje poglady lewackie, a nawet posunac się do tego, ze bym ci wpisala do karty udzial w zwiazku wojujacych bezbozników. Mialbys przesrane w calym miescie. Ale…ja ci wpisuje kategorie: radykalnie antyruski o tendencji prawicowej. W „osiagniecia indywidualne na rzecz polskosci” to damy…

..się ze szczcescia prawie posikalam, ze jakies nowe slowa prócz „proruski”, „antypolski” i „tak” mogę wpisywac. A tak to ciagle….jakies poplamienie flagi, jakis handel niepolska herbata…

Natomiast, jak dla mnie, slaba strona to przegadanie. Strumien strumieniem, a czytalnosc czytalnoscia. Może wymagam za duzo, lecz chcialabym przeczytac ksiazke od deski do deski – niestety, w niektóre spidowe widy nie mialam ochoty się wglebiac i się przez nie przeslizgnelam. Najlepiej czytalo mi się dialogi, a tych nie ma za wiele. Ksiazka ma plus za inteligencje, bystre obserwacje oraz cieply stosunek do bohaterów. Za udane odwzorowanie rzeczywistosci. Minus za niedopracowanie czy pewna niechlujnosc – milo by było jakby autorka pomyslala o swoim czytelniku i pisala dla niego. Bo Silny na pewno Wojny nie przeczyta: raz, ze nie zyje, a dwa ze nie czyta ksiazek.

  1. Pania Maslowska lubie przebardzo. W Wojnie zawiodlo mnie tylko zakonczenie – jakby braklo pomyslu na mocny akcent. Polecam Pawia krolowej – tam zabawa poszla w hip-hopowe klimaty;) W zeszlym roku widzialam w teatrze ‚Miedzy nami dobrze jest’ – bylam pod duzym wrazeniem.
    O Maslowskiej roznie pisano, ale do Joyce’a chyba jeszcze nikt jej nie porownal;)

  2. (joyce) no widzisz – dlatego musialam napisac!
    mnie TEZ zakonczenie rozczarowalo, wiec sie przez niego pzreslizgnelam. a swoja sciezka pelna jestem podziwu jak zulawski zdolal to wszystko sfilmatyzowac?

  3. Mnie sie ekranizacja niezbyt podobała, bo uwazam, ze przeniesienie Wojny to rzecz niemozliwa;) Jestem zbyt przywiazana do tekstu;) W sumie zadanie chyba trudniejsze niz przy filmowaniu Sanatorium pod Klepsydra…
    Ale slyszalam, ze film Z. podobal sie tym, ktorzy nie znali ksiazki.

    • no tak zwykle bywa, ze albo rybki, albo akwarium czyli albo lubi sie ksiazke, albo film
      bede w PL u kuzynki, kt czyta ksiazki, to moze bedzie miala „pazia” – czuje sie zachecona przez wojne
      a z innej beczki: wczoraj widzialam wywiad z carstenem jensenem. tak jak mi zdawalo po ksiazce: co za facet! no inteligentna bestia i tyle

  4. Nie kus, bo i tak mam całe stosy ksiazek do przeczytania;) A to 800 stron bodajze;(

  5. ;))))))))

  6. Będzie nie na temat;(
    Uprasza się o wzięcie udziału w zabawie:

    http://czytankianki.blogspot.com/2010/07/wkacyjna-ankieta.html

    Pozdrowienia;)

Skomentuj

