szwedzkiereminiscencje

Slucham Basi – Basia Bulat

In Muzyka on 11 Maj 2010 at 12:41

Niedawno odkrylam muzyke na Spotify i dzisiaj slucham Basi. Basi Bulat, co brzmi swojsko – Basia jak Basia, a Bulat jak Bulat Okudzawa. Dowiedzialam sie o nie dzieki DN: http://www.dn.se/kultur-noje/konsertrecensioner/basia-bulat-pa-debaser-medis-1.1090277 . Ponizsze zdjecie pochodzi wlasnie stamtad:

Szukalam informacji o domyslnie polskich korzeniach Basi, ale niczego konkretnego nie znalazlam na jej sajcie: http://www.basiabulat.com/ ani na jej profilu w Facebook’u. Za to mozna przeczytac, ze wlasnie bedzie wystepowac w Warszawie i Krakowie!

Piosenek Basi slucha sie bardzo dobrze – znakomita muzyka w tle, jak chce sie skoncentrowac na czyms innym. Przypomina troche Martha’e Wainright. A skoro juz mowa o Martha’ie, to warto wspomniec o jej znakomitym bracie, Rufus’ie. Rufus Mc Garrigle Wainright jest niezwykle utalentowanym muzykiem, o szerokiej gamie wykonywanych utworow. Bylam nim absolutnie oczarowana, gdy wystepowal u Elvisa Costello.

Jak ktos zmeczy sie komercyjnym radiem i bedzie sie zastanawiac czyje nazwisko wpisac w kratce „wykonawca”, szukajac innej myzyki, to polecam te trojke Kanadyjczykow.

  1. Po przesłuchaniu jakiegoś utworu w sieci miałam skojarzenia z Tori Amos, ale jednak to inne klimaty.

    A mogłabyś polecić wykonawców szwedzkich czerpiących z folku? W ub. roku słyszałam parę utworów na „wieczorku szwedzkim” organizowanym przez ambasadę i było to b. ciekawe.

  2. Tak, chodzi o szwedzka muzykę.
    Dzięki za listę, życia nie starczy, żeby wszystkich przesłuchać;) Na razie podobają mi się kawałki Hoven Droven.

    Jojk – jedyny w swoim rodzaju;)

    • ja juz tam wole jojk niz åse jinder😉
      pewnie dlatego, ze muzyka ludowa, tanczona na fastynach czy nadal w lokalach tanecznych przesiaknela takze szwedzka muzyke popularna. w tych lokalach graja zespolowo typy podobne do krzysztofa krawczyka, a kobiety szaleja. jakos nie moja bajka, choc muzyka j melodyjna. szwedzi maja w ogole wysoka kulture muzyczna – niekonieczne te klasyczna

  3. Oni chyba mają wszelką wysoką kulturę;) Tego im zazdroszczę. Choć z drugiej strony słyszę, że trudno się ze Szwedami zaprzyjaźnić.

    • powiem szczerze i subiektywnie: kultura plastyczna lezy w SE i kwiczy. pojecia „kulturalny” w ogole nie ma! do kina chodzi pare osob na krzyz. z ksiazek szwedzi czytaja glownie kryminaly itd, itp. natomiast w osrodkach uniwersyteckich zdarzaja sie ludzi swietnie wyksztalceni, kulturalni i chodzacy do teatru. to, co j fajne, to duzy pluralizm i wolnosc dyskusji
      natomiast co do zaprzyjazniania sie, to czy ty zaprzyjaznilabys sie z mucha albo innym robalem?😉 szwedzi uwazaja sie autentycznie za rase WYZSZA, a na nas patrza jak na inna forme zycia… natomiast jak juz dojrza (po latach) w tobie czlowieka, to sa przyjaciolmi wiernymi i na kazda pogode
      czy to nie pani plebanek mowila ostatnio, ze sie ze SE wyniosla po paru latach? nam j duuuuzo blizej do niemcow, brytyjczykow czy francuzow – a nawet amerykanow. szwedzi, z zasady, koleguja sie ze znajomymi z dziecinstwa i sasiadami. choc sztokholm j inny, lepszy pod tym wzgledem

  4. No toś mnie zdziwiła z tą kulturą;) Wydaje mi się, że wbrew statystykom Polacy sporo czytają (nie tylko kryminały i romansidła), chodzą do kina i do teatru. Może mam mylne wrażenie, bo korzystam z tych „dóbr” głównie w W-wie, ale z drugiej strony jak z kultury ma korzystać niebogaty człowiek żyjący daleko od dużego miasta?
    Tak, Plebanek wyniosła się do Brukseli.
    A co do przyjaźni, to właśnie jedna wykładowczyni z Niemiec mówiła nam na studiach, że Polacy są tacy „za sobą”, nie lubią obcych;) I bądź tu człowieku mądry… A o poczuciu wyższości Szwedów nie słyszałam, to cenne informacje.

    • wiesz, kazdy kraj ma (co najmniej) dwa oblicza: dla swoich i dla obcych. sama przezylam szok podczas studiow. kolega ze stanow opowiadal, co go do codziennie spotyka, a mnie bylo coraz bardziej wstyd. obcy ludzie oszukiwali go caly czas, rodzina z podhala domagala sie „dularow”. padl wtedy moj mit PL jako kraju ludzi goscinnych – wyszlo na jaw buractwo i pazernosc. SE to byl dlugo b biedny kraj. dziwgnal sie po wojnie, dobrze zrobilo od tak 60-tych. kolo lata 70-te byly kulturalnie ciekawe, ale teraz kolejne rzady rozmontowuja kulture jak moga. na pewno sa rewelacyjne biblioteki. natomiast nie ma etosu inteligenta – ludzie chwala sie nowym remontem kuchni, a nie co kto przeczytal😉

  5. Mnie się wydaje, że polska gościnność to już legenda. Ale najbardziej brakuje mi zwykłej życzliwości.

    A wracając do „plastyki” może zainteresuje Cię taka akcja:
    http://plock.gazeta.pl/plock/1,35681,7873721,Swieta_Rodzina_analizuje_twoj_problem.html
    😉

    • REWELACYJNA ta maszyna! straszne dzieki za link – dzien poprawil mi sie od razu. wlasnie takich pomyslow na granicy pure nonsensu mi tutaj okropnie brakuje
      a co do zyczliwosci, to rzeczywiscie, jak przyjezdzam do krakowa, to ludzie w autobusie sie na mnie brzydko patrza. ktos mi wytlumaczyl „bo kto to jezdzi autobusem” (puk-puk w glowe). myslalam, ze jak wzrosnie dobrobyt, to i zyczliwosc? ale czasami mi sie udaje: pan w kantorze przyznal sie, ze nie ma najlepszego kursu i poszlam do konkurencji – nikt w rodzinie nie chcial uwierzyc… na usmiech wiekszosc reaguje agresja, lecz pare razy udalo mi sie wdac z mila pogawedke (choc jako panienka z dobrego domu uczona bylam nie zadawac sie z „byle kim”)

  6. I tu przypomina mi się audycja w Trójce o uśmiechaniu się – słuchaczka wybrała się do urzędu skarbowego i z uśmiechem i DzieńDobry weszła do pokoju, gdzie miała coś załatwić. Urzędniczka z miejsca ją „ostudziła”: I co się pani tak uśmiecha!?
    Ale są też miłe zdarzenia, mnie kiedyś rozczulił tramwajarz, który zwolnił i mnie przepuścił na pasach, tudzież jeden pan z autobusu. A nie jestem niepełnosprawna czy jakąś seksbombą;)

Skomentuj

