szwedzkiereminiscencje

Czarujacy Johnny Depp – czyli „Alicja w krainie czarów”

In Film on 7 marca 2010 at 21:31

 

Jak tylko zobaczylam trailer oraz zdjecia z „Alicji”, to od razu wiedzialam, ze musze isc do kina i zobaczyc Johnnego Depp w roli szalonego kapelusznika. Powiedzialabym nawet, ze zaintrygowalo mnie pewne podobienstwo fizyczne – ja tez podobnie prezentuje sie tej zimy: w kapeluszu, z makijazem, z wylaniajacymi sie rudymi wlosami i haftowanym plaszczu zimowym. Za sama „Alicja” nie przepadam – nie trafila do mnie w dziecinstwie; takze graficznie. Moja ulubiona lektura byl „Kubus Puchatek”, którego czasami abstrakcyjny humor  trafil do mnie od razu. Natomiast „Alicja” byla za bardzo odjechana i jak dla mnie za malo spójna. Zreszta nie wzial mnie tez „Maly ksiaze”, bo to po mojemu ksiazka doroslego dla doroslych.  Za to polubilam Tima Burtona za „Edwarda Nozycorekiego” oraz „Gnijaca panne mloda”. 

Jak dla mnie najnowsza wersja „Alicji” jest kompromisem miedzy szalonymi plastycznie pomyslami Burtona a Waltem Disneyem. Po prawdzie rozczarowalam sie jak zobaczylam czolówke Walta – mialam nadzieje, ze film wyprodukowal ktos mnie komercyjny. Jak dla mnie najpiekniejszy byl Johnny Depp, ktory w jakis sposob niesie caly film. Piekne byly tez i inne postacie, jak kot (od usmiechu) mówiacy glosem Stephena Fry. Wszystkie dziwaczne zwierzaki od Carrola byly piekne plastycznie, a najladniejsza scena byla surrealistyczna scena herbatki. Takich scen powinno byc wiecej, bo w nich zasadza sie caly pure nonsence powiesci. Natomiast potem, niestety, zaczyna sie czysta phantasy – latajace smoki itp – no i konczy sie Carrol, a zaczyna sie Hollywood. Wspaniala jest plastyka Krainy Czarow, we wspanialych wiktorianskich kolorach – jak dla mnie to bardzo brytyjskie kolory. Natomiast, jak dla mnie, slabo funkcjonuje przejscie od fantastycznych postaci w zaczarowanym lesie do scen z udzialem ludzi, a juz oba zamki sa zupelnie hollywoodzkie. W pewnym momencie zaczelam sie nawet zastanawiac, czy aby ogladam nadal „Alicje”, czy moze to jest „Shrek”? 

Jezeli chodzi o aktorow, to jest Depp, Depp i Depp – a potem dopiero cala reszta. Chociaz noszaca polskie nazwisko Mia Wasikowska wypada dobrze dopóki jej nia zakuwaja w zbroje i nie zaczyna przypomina dziewicy orleanskiej w wykopnaniu Milli Jovovich. Poza tym dziwnie przypomina Gwyneth Paltrow, choc jest mniej sztywna. W sumie gra na tyle dobrze, na ile ograniczona roli Alicji jej na to pozwala. Anne Hathaway, chwalona przez prase szwedzka, wypadla po mojemu tragicznie. Wyglada jak wampir, ktory wlasnie opil sie krwi – ma biala twarz i czarno obrysowane usta na pól twarzy. Nie gra w ogóle – najpierw myslalam, ze to animacja, a nie czlowiek. Za to Helena Bonham Carter jest jak zwykle niezawodna. Malo co ja widac spoza glowy z wodoglowiem, ale glos, mimika i intonacja sa rewelacyjne. Absolutnie uczlowiecza biedna Krolowa Kier. Jest bezwzgledna, okrutna, humorzasta – ale przy tym inteligentna i swiadomo swoich brakow. A poza tym chce byc kochana – natomiast pozbawiona osobowisci Anne Hathaway zapadla mi w pamiec tylko jedna scena, jak pluje do tygla z czarami. Nie rozumiem dlaczego odoby dobre na filmie musza byc nudne i bezbarwne? 

Natomiast Johhny jest i ludzki, i szalony, i magiczny, i kolorowy. Spaceruje po stole albo broni zycia Alice – zawsze tak samo wiarygodny i wzbudzajacy sympatie. We mnie wzbudzil nostalgie za osobami z odrobina szalenstwa. Mieszkajac w tak uporzadkownym kraju jak Szwecja tesknie za artystycznymi duszami i barwnymi postaciami. Rzadko ktoremu aktorowi byloby dobrze w kolorowym makijazu, a Johnny, prosze bardzo! Przy tym wypada po prostu barwnie, a nie jak blazen. To moj absolutny Oskar! 

Szkoda, ze Burton nie poprzestal na realizacji ksiazki Carrola i wplatal „Peter Pana” oraz „Willow” z innymi amerykanizmami, choc sam Amerykanin, to lepiej wypada filmujac brytyjskie klimaty. Za kolorowa wyobrazie i Deppa film dostanie cztery miski. 

 

  1. Ja sie chyba nie znam… ale dla mnie Depp wyglada tu upiornie i taki jakis podobny do Madonny…

  2. Nie ogladalam i raczej nie obejrze. Brak mi wyobrazni na takie kino.

  3. I cale szczescie:)

  4. Oj, niesamowicie ucieszyła mnie Twoja recenzja, bo wkrótce wybieramy się z mężem na ten film. Trochę nie jestem zadowolona, że wersje z napisami są tylko późnym wieczorem, natomiast wcześniej króluje wariant z dubbingiem, ale myślę, że przeżyję 🙂
    Kiedy przeczytałam „Alicję” jako dziecko, nie byłam zachwycona. Uznałam ją za ciekawa, ale lekko niepokojącą. Potem przeczytałam ją w oryginale już jako dorosła osoba i wysłuchałam jej w wersji audio. To było olśnienie. Wydała mi się bardzo dowcipna i błyskotliwa.
    Myślę, że przeczytam ją jeszcze niejeden raz. To nie jest na pewno książka ciepła i „przytulaśna”, ale niezrównana pod względem absurdalno-ironicznego poczucia humoru.
    Ciekawa jestem, jak wypadł Depp. Cieszę się, że tak pozytywnie oceniasz jego grę. Jego urodę i urok osobisty uznaję za walory bezdyskusyjne, ale talent aktorski budzi we mnie trochę wątpliwości, chociaż po „Marzycielu” jego notowania u mnie zdecydowanie wzrosły 🙂

    • zapomnialam napisac, ze NIE jestem grupie johnna deppa. jak dla mnie ma zbyt egzotyczna urode: taka spodko-drapiezna. nie podobal mi sie takze jego sposob grania, bo w ogole zazwyczaj nie gral. ale robi sie lepszy z czasem – jak juz wspomnailas w !marzycielu” j przekonujacy. o ile tez pamietam to on gral kapitana piratow? i tak byl znakomity! poza tym podoba mi sie jego prywatny styl – jako jeden z niewielu aktorow po pierwsze ma styl, a po drugie jego styl koresponduje z wnetrzem i ja taki artystowski

    • no to KONIECZNIE musisz sie ze mna podzielic twoimi wrazeniami! ja tez ogladalam wersje angielskojezyczna. jak bylam w kinie, to zapomialam zwrocic uwage na glos allana rickmana – ale i bez zwracania uwagi gasienica zapadla mi w pamiec

Skomentuj

